Ateriarytmin merkitys painonhallinnassa on suurempi kuin luuletkaan

Kirjoittanut: Elina Ada Sofia

Kaupallinen yhteistyö: Picadeli Suomi

Ateriarytmi on varmasti tuttu sana kaikille jollain tasolla, mutta entä käytäntö? Tuleeko skippailtua aterioita sen toivossa, että ”säästetään” kaloreissa?

Ateriarytmi on yksilöllinen 

Ei ole olemassa tiettyä yhtä oikeaa ateriarytmiä, koska me kaikki ollaan yksilöitä ja meillä kaikilla toimii erilaiset asiat. Siinä missä joku on tottunut syömään 6 kertaa päivässä, voi joku toinen syödä 4 kertaa päivässä. Kuitenkin sellainen perus hyvä runko on syödä noin 3-4 h välein. Tämä toimii usein hyvänä alkuna varsinkin sellaisilla, jotka kamppailee painon kanssa tai syömisfilosofia on muuten hakoteillä. Silloin täytyy vain totutella ja opetella syömään. Itse esimerkiksi syömishäiriöstä parantuessani opettelin (tuskien kautta) syömään ainakin 4 h välein ja se auttoi paljon. Aluksihan mun ei tehnyt mieli syödä mitään, sitten kun nälkä vihdoin yllätti, niin luonnollisesti sorruin ahmimaan. Sama kehä toistui päivästä toiseen. Kroppa oli sekaisin kuin seinäkello ja en tiennyt milloin mulla oli oikeasti nälkä tai milloin söin tunteisiin. Muutenkin epäilin jo itseäni, että osaanko enää ikinä syödä normaalisti. Kaikki tuntui tosi vaikeelle ja epätoivoiselle. 

Tunteiden käsittelyn ja pitkien itsepohdiskelujen lisäksi ateriarytmiä noudattamalla opin kuin opin kuuntelemaan kehoa ja sitä kautta syömään intuitiivisesti – silloin kun on nälkä. Mulla tämä käytännössä tarkoittaa 3-4 h välein syömistä. Useimmiten se keskittynee tuohon 3 h kieppeille.  Välillä on hyvä pysähtyä pohtimaan, kuinka kylläiseksi tulee esimerkiksi lounaasta. Jos lounaan nauttimisen jälkeen nälkä yllättää jo seuraavan tunnin päästä, on todennäköisesti syönyt liian kevyen lounaan. Kannattaa siis syödä riittävästi. Välillä huomaan itsekin kompastuvani tähän, mutta se on sitä elämää.

Aterioiden skippaaminen johtaa usein ylensyömiseen

 Törmään usein niin pt työssäni kuin muuallakin elämässä siihen siihen, että ateriavälit venyvät mahdottoman pitkäksi. Unohdetaan syödä, ei ole nälkä tai sitten ”säästetään” kaloreissa. Yleensä aterioiden skippaaminen kuitenkin johtaa siihen kuuluisaan ylensyömiseen (viimeistään illalla) ja kalorit saattavat helposti humpsahtaa yli tarpeen. Mä ainakin huomaan itsessäni, että jos en oo kerennyt syödä päivällä kunnolla, niin illalla tekee mieli ahmia kaapit tyhjiksi tai hakea kaupasta karkkia. Rasvainen ruoka myös maistuu huutavassa nälässä.

Ateriarytmin noudattaminen pitää siis energiatasot ylhäällä ja aineenvaihdunnan käynnissä. Painonhallinnassa oleellista on tietty energiamäärä, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että syömistiheydellä on iso osuus asiaan. Kun syömme tarpeeksi usein ja riittävästi, mieliteot ja ylilyönnit pysyy paremmin hallinnassa.

Onneksi nykyisin on tarjolla paljon helppoja ja terveellisiä vaihtoehtoja esimerkiksi lounas – ja välipalavaihtoehdoiksi. Itse oon jo vuosia käyttänyt Picadelin salaattibaareja, joista saa napattua helposti ravitsevan ja täyteläisen lounaan tai sitten pienemmän välipalaksi soveltuvan setin mukaan. Parasta kun saa itse päättää minkä verran ja mitä lappaa kulhoon mutusteltavaksi. Tarjolla on paljon erilaisia kasvissyöjille sopivia vaihtoehtoja perinteisten liha-, kana- ja kalavaihtoehtojen lisäksi. Mä tykkään myös toisinaan koota kivan ”hedelmälautasen juustoilla” välipalaksi tai leffaherkuksi.

Ateriarytmi – muista nämä

  • Syö noin 3-4 h välein riittävästi.
  • Helppo aloittaa rytmittäminen aamusta.
  • Älä skippaa aterioita. Syö mielummin edes jotain kuin jättäisit kokonaan syömättä.

Tarkasta myös, että ateriat koostuvat monipuolisesti erilaisista kasviksista ja vihanneksista, proteiinista sekä hyvistä hiilihydraatin lähteistä.

Me nautiskeltiin jokunen aika sitten äidin kanssa herkulliset Picadelin salaattilounaat ulkona Mustikkamaalla. Mulla on onneksi kodin vieressä aivan super ihana K-Supermarket Redi ja sieltä löytyy tuo pelastusten pelastus; Picadelin salaattibaari. Mun lemppareita on ehdottomasti erilaiset juustot ja muutenkin monipuolinen kasvis/vihannesvalikoima. Lisäksi Picadelin punajuurihummus on taivaallista.

Muistatko sä syödä säännöllisesti vai tuottaako hankaluuksia? 🙂

Seuraa minua myös:

Instagram: @elinaadasofia
Snapchat: elinaleskinen
Facebook: www.facebook.com/elinaadasofia
Youtube: elinaleskinen 

xoxo, Elina

Lue nämäkin postaukset

2 kommenttia

Leena 15.7.2019 - 22:14

Tää on niin totta. Viimeisen kuukauden olen nyt syönyt säännöllisesti 5x päivässä. Alkuun tuntui ettei muuta ehtinytkään kuin syödä mutta nyt menee tosi hyvin. Muutama kilokin on tippunut kun olen kiinnittänyt siihenkin huomiota mitä syö, ei yhtään huono juttu 😀
Ihanaa lomaa sinulle ❤️

Reply
Elina Ada Sofia 18.7.2019 - 15:33

Heippa Leena!

Mahtava kuulla! Syöminen on kivaa ja ihana oikeesti, että perus kotiruokaa saa syödä paljon! 🙂

Ihanaa heinäkuuta! ❤️

Reply

Jätä Kommentti